Vad är omega-3 och vilken fisk innehåller mycket omega-3?

Omega 3-fetter är fleromättade fetter som tillsammans med omega-6-fetter är livsnödvändiga för våra kroppar. Kroppen använder dem nämligen för att bygga nya och reparera skadade celler, och öka sitt motstånd mot en rad olika sjukdomar. Dessutom är de bra för regleringen av blodtrycket, njurfunktionen och vårt immunförsvar, och bidrar också till minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Omega-3 är med andra ord en riktigt viktig fettsyra som vi alla bör få i oss rikligt av.

mat från havet är god nog att dela

MAT + OMEGA-3 = SANT

Våra kroppar producerar inte omega-3-fetter på egen hand, utan istället så är det via maten som vi får i oss det. Fet fisk är både ett av de bästa och godaste sätten att få i sig omega-3, med sillen i spetsen som har ett väldigt högt innehåll av omega-3. Laxbullar, makrill och våra lättrökta sardiner i tomat är andra bra och goda omega-3-källor. Vi på Abba erbjuder helt enkelt en hel del godsaker som hjälper alla att öka sitt intag av omega-3, och samtidigt äta riktigt god mat.

LITE SILL OM DAGEN

Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter ungefär 2,5 till 3 gram omega-3 per dag. Det kanske inte säger så mycket, men om man äter en ordentlig silltallrik, en laxfilé med någon av våra gratängsåser eller en burk Mästarmakrill i tomatsås på kvällsmackan så kan man vara säker på att man får i sig det dagliga behovet av omega-3. Äter man fisk ungefär 3 gånger i veckan behöver man med andra ord inte tänka på kosttillskott som innehåller omega-3 utan kan istället njuta av Abbas inlagda sill, musslor och laxpastej på mackan. Tusen gånger godare!