Havets bästa

På Abba tänker vi alltid på havets bästa. Det handlar både om att den fisk vi säljer är den bästa från havet, samtidigt som vi alltid har havets bästa i åtanke. Det fina med detta är att havets bästa också är väldigt bra att stoppa i sig. Fisk är nyttigt, fullt med bra proteiner och vitaminer – och dessutom klimatsmart. Nedan har vi samlat matnyttigt information om fisk och din hälsa!

Vad innehåller fisk?

Generellt sett så är fisk väldigt näringstät mat vilket betyder att den innehåller en stor mängd näringsämnen per kalori. Fisk, som exempelvis tonfisk på burk och inlagd sill, har ett högt innehåll av protein som minst sagt gör oss gott. Man kan säga att protein är lite som kroppens byggstenar, och gör dessutom så att vi håller oss mätta längre. Extra viktigt att få i sig mycket protein är det om man spenderar en hel del tid på gymmet, men även om man hellre ligger på soffan så behöver våra celler och muskler underhållas och servas. Det hjälper protein till med. Senapssill och makrill i tomatsås är med andra ord inte bara gott, utan innehåller även gott om nyttigheter!

Fisk är fullproppat med vitaminer och mineraler. En burk löksill innehåller exempelvis massor av vitamin A, D och E och mineralerna fosfor, jod, järn, selen och zink. Så förutom att sill är gott, så gör det också väldigt gott! De fettlösliga vitaminerna A, D och E är alla viktiga för kroppen, inte minst D-vitamin då den behövs för att kalcium från maten ska kunna bygga ett starkt skelett. Genom att äta till exempel makrill i tomatsås och fiskbullar ofta behöver man därför inte oroa sig för att få vitaminbrist.

Fisk innehåller även en lång rad andra viktiga vitaminer och mineraler, som exempelvis vitamin B12, zink och magnesium. Tillsammans med tidigare nämnda mineraler hjälper de oss kort och gott att må så bra som möjligt, och alla är viktiga för att våra kroppar ska fungera normalt. Olika fiskar innehåller olika mängder av olika vitaminer och mineraler, så om du äter en tonfisksallad en dag är det god idé att äta matjessill nästa gång det står fisk på menyn. Ett varierat intag av fisk är alltid det bästa!

FISK & GRAVID?

När man är gravid är det extra viktigt att tänka på vad man bör undvika och äta mindre av. När det kommer till fisk kan det vara lite klurigt, men vi kan lova dig att inga av Abbas produkter innehåller fisk som Livsmedelsverket bedömer att man bör undvika.

LÄS MER

OMEGA 3

Omega 3-fetter är fleromättade fetter som tillsammans med omega-6-fetter är livsnödvändiga för våra kroppar. Kroppen använder dem nämligen för att bygga nya och reparera skadade celler, och öka sitt motstånd mot en rad olika sjukdomar.

LÄS MER
Abba julfavoriter sill